Planlæg din markedsføring og få luft i kalenderen

markedsføring

Arbejder du lige nu fra den ene kampagne til den næste uden at vide hvad de skal handle om? Skal du opfinde ”den dybe tallerken” hver gang du skal i gang med ny kampagne? Det kan give mere stress og mindre kreativitet til det kommunikative arbejde, hvis du altid først skal finde på en ny kampagne før du kan starte på den. Hvis du derimod planlægger dine kampagner fremadrettet, så skal du kun finde på selve indholdet af kampagnerne, når du når den tid. Det vil skabe mere ro og overblik i din markedsføring. Men hvordan griber man så det an? Læs med her og bliv klogere

Planlæg din markedsføring med et årshjul

Mange virksomheder har stor glæde af, at lave et årshjul for deres markedsføring. Årshjulet går i sin simpelhed ud på, at du hvert år i årets begyndelse tager et par dage ud af kalenderen og planlægger alle dine kampagner overordnet set. Du ved for eksempel at der hvert år i november kommer black Friday. Er i en af de virksomheder, som laver kampagner for det. Så ved du at fra oktober måned, skal i begynde at tænke over indholdet af jeres black Friday kampagne. Det skriver du så ind i dit årshjul for din markedsføring. På den måde planlægger du kampagner og markedsføringsarbejdet for alle årets måneder.

Sørg for at lave små huller i dit årshjul

Sørg for at lave små lufthuller i dit årshjul, som tidsbuffer. Det er nemlig ikke altid man kan planlægge alt, nogen gange kan der ske små forsinkelser af arbejdet og derfor er det vigtigt at der er en lille tidsbuffer. Har du ikke det og kommer der forsinkelser, så kommer jeres kampagner ikke ud til tiden. Det er lidt kikset for eksempel at have en kampagne for Black Friday kørende i december. Sørg for, at din markedsføring køre så glidende at der efter black Friday ikke længere kører black Friday kampagner med tilbud der ikke længere er aktuelle. Det er for det første spil af dine penge, i det du betaler for dine reklamer uanset om de er online eller offline. Derudover virker det ikke super troværdigt overfor kunderne, at have en forældet reklame kørende.

Hvorfor ellers planlægge sin markedsføring?

Med din markedsføringsplanlægning ved du også i god tid, hvis du skal bruge hjælp til at læse opgaver inden for din markedsføring. Skal du for eksempel lave en lækker reklamefilm til de sociale medier i maj måned, så kan i god tid booke hjælpen. På den måde vil du være sikker på, at få den rigtige person eller det rigtige firma til at hjælpe dig med den helt rette reklame. Derudover vil planlægningen af din markedsføring også skabe et bedre rum til kreativitet i både det sproglige brug og i det visuelle udtryk. Hvis du med det samme ved, hvad kampagnen skal omhandle, så skal du kun bruge tiden på at lave det helt rigtige materiale til kampagnen. Det vil skabe en mere glidende overgang og sammenhæng i din markedsføring.